54 000 ადამიანის კვლევა: სასმელ წყალში ნიტრატების მაღალი დონე შესაძლოა დემენციის რისკს ზრდიდეს

სასმელი წყლის ნიტრატები და დემენციის რისკი
54,000-ზე მეტი ზრდასრული ადამიანის კვლევა აჩვენებს, რომ ნიტრატების წყარო დემენციის რისკზე უფრო მნიშვნელოვანია, ვიდრე რაოდენობა. ბოსტნეულის ნიტრატები რისკს ამცირებს, ხოლო ხორცისა და წყლის წყაროები ზრდიან.

🟠 საშუალო მტკიცებულება

54 000-ზე მეტი ზრდასრული ადამიანის მონაწილეობით ჩატარებულმა ხანგრძლივმა კვლევამ აჩვენა, რომ დემენციის რისკზე ნიტრატების წყარო უფრო მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს, ვიდრე მათი საერთო რაოდენობა.

კვლევის შედეგების მიხედვით, იმ ადამიანებში, რომლებიც ნიტრატებს ძირითადად ბოსტნეულიდან იღებდნენ — დაახლოებით ერთი ჭიქა ახალგაზრდა ისპანახის ყოველდღიური მოხმარების ეკვივალენტური რაოდენობით — დემენციის განვითარების რისკი შემცირებული იყო. ამის საპირისპიროდ, წითელი ხორციდან, გადამუშავებული ხორცპროდუქტებიდან და სასმელი წყლიდან მიღებული ნიტრატები და ნიტრიტები დემენციის მომატებულ რისკთან ასოცირდებოდა.

მკვლევრები აღნიშნავენ, რომ მიღებული შედეგები ხაზს უსვამს არა მხოლოდ ნიტრატების რაოდენობის, არამედ მათი წყაროს მნიშვნელობასაც ტვინის ჯანმრთელობისა და ასაკთან დაკავშირებული კოგნიტიური დარღვევების პრევენციის თვალსაზრისით.

მთავარი დასკვნები

  • დემენციის რისკზე ნიტრატების წყარო უფრო მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს, ვიდრე მათი საერთო რაოდენობა: ბოსტნეულიდან მიღებული ნიტრატები დამცავ ეფექტთან ასოცირდება, ხოლო წითელი ხორციდან, გადამუშავებული ხორცპროდუქტებიდან და სასმელი წყლიდან მიღებული ნიტრატები და ნიტრიტები რისკის ზრდასთან არის დაკავშირებული.
  • 54 000-ზე მეტი ზრდასრული ადამიანის მონაწილეობით ჩატარებული ხანგრძლივი კვლევა ამყარებს მტკიცებულებებს იმის შესახებ, რომ ნიტრატების სხვადასხვა კვებითი წყარო ჯანმრთელობაზე განსხვავებულ გავლენას ახდენს.
  • კვლევის მიხედვით, ბოსტნეულიდან მიღებული ნიტრატების რაოდენობა, რომელიც დაახლოებით ერთი ჭიქა ახალგაზრდა ისპანახის ყოველდღიურ მოხმარებას შეესაბამება, დემენციის განვითარების შემცირებულ რისკთან იყო დაკავშირებული.

კვლევის შეჯამება

წყარო Science Daily Report
კვლევის ტიპი გრძივი კოჰორტული კვლევა
ნიმუშის ზომა N = 54,000+
პოპულაცია ზრდასრულები ხანგრძლივად მონიტორინგში
ქვეყანა მონაცემებში არ არის მითითებული
54,000+
ზრდასრულები, ნიტრატების მიღებისა და დემენციის რისკის კვლევაში

ნიტრატების წყაროები და დემენციის რისკის პროფილი

დამცავი და მავნე ნიტრატების წყაროები 54,000+ ადამიანის კვლევის საფუძველზე

დამცავი
ბოსტნეულის ნიტრატები
მაღალი რისკი
სასმელი წყლის ნიტრატები
მაღალი რისკი
დამუშავებული ხორცის ნიტრიტები

წყარო: Science Daily, 2026 | საქართველოს სამედიცინო ჟურნალი

ბოსტნეულის ნიტრატები დამცავი ეფექტებით

კვლევის ყველაზე გამორჩეული აღმოჩენა ნიტრატების წყაროების ჯანმრთელობის განსხვავებულ ზემოქმედებაზეა. Science Daily-ის მოხსენების მიხედვით, მონაწილეები, რომლებიც იღებდნენ ნიტრატებს ბოსტნეულიდან, დემენციის რისკის შემცირებას განიცდიდნენ, ვიდრე ისინი, ვინც მინიმალურ ბოსტნეულის ნიტრატებს იღებდნენ.

  პასიური მოწევა ორჯერ ზრდის გულის დაავადების რისკს დღეში მხოლოდ ორი სიგარეტით

დამცავი ეფექტი დაახლოებით ერთი ჭიქა ბავშვის ისპანახის ნიტრატების ყოველდღიურ მიღებასთან იყო დაკავშირებული. ეს აღმოჩენა შეესაბამება უფრო ფართო კვლევებს ნერვული სისტემის დამცავი თვისებების შესახებ, რომლებიც მცენარეული დიეტებისა და მათი კომპონენტებისგან მოდის.

წყლისა და ხორცის წყაროები რისკს ზრდიან

ბოსტნეულის წყაროებისგან განსხვავებით, კვლევამ გამოავლინა, რომ სასმელი წყლიდან და დამუშავებული ხორციდან მიღებული ნიტრატები დემენციის რისკს ზრდიან. გარემოს დაცვის სააგენტო დიდი ხანია აკვირდება სასმელი წყლის ნიტრატების დონეს ჯანმრთელობის სხვადასხვა რისკების გამო, და ეს კვლევა ნერვული სისტემის რისკებს აძლევს არსებულ გულ-სისხლძარღვთა და კიბოს რისკებს.

დამუშავებული და წითელი ხორცის მოხმარება ნიტრიტების უფრო მაღალ ექსპოზიციას იწვევს, რაც კვლევამ დემენციის რისკთან დააკავშირა. ამ აღმოჩენებმა განამტკიცა მტკიცებულებები, რომ მცენარეული საკვების აქცენტირება ჯანმრთელობის სარგებელს მოაქვს გულ-სისხლძარღვთა დაცვის მიღმა.

წყლის ხარისხის მონიტორინგის მნიშვნელობა

სასმელი წყლის აღმოჩენები მნიშვნელოვან კითხვებს აყენებს ნიტრატების მონიტორინგისა და რეგულირების სტანდარტებზე. ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაცია ინარჩუნებს სასმელი წყლის ნიტრატების დონეზე მითითებებს, რომლებიც ძირითადად მწვავე ტოქსიკურობის რისკებზეა ორიენტირებული, მაგრამ ეს კვლევა გრძელვადიან ნერვულ სისტემის გავლენებზე მიუთითებს, რაც დამატებით განხილვას მოითხოვს.

სოფლად და სასოფლო-სამეურნეო თემებში, სადაც სასუქის გადინება ხშირად მიწისქვეშა წყლებს აბინძურებს, შესაძლოა განსაკუთრებული რისკები იყოს. კვლევის შედეგებმა შეიძლება ინდივიდუალური წყლის ტესტირების გადაწყვეტილებებსა და ფართო საჯარო ჯანდაცვის პოლიტიკის მიდგომებს ინფორმაცია მიაწვდოს წყლის ხარისხის სტანდარტების შესახებ.

ადამიანებს, რომლებიც ყოველდღიურად იღებდნენ ბოსტნეულიდან მიღებულ ნიტრატებს დაახლოებით ერთი ჭიქა ახალგაზრდა ისპანახის ეკვივალენტური რაოდენობით, დემენციის განვითარების შედარებით დაბალი რისკი ჰქონდათ. ამის საპირისპიროდ, სასმელი წყლიდან და გადამუშავებული ხორცპროდუქტებიდან მიღებული ნიტრატებისა და ნიტრიტების მაღალი მოხმარება დემენციის მომატებულ რისკთან იყო დაკავშირებული.

— კვლევის გუნდის დასკვნები (Science Daily, 2026)

მექანიკური განსხვავებები შედეგებს განსაზღვრავს

ნიტრატების სხვადასხვა წყაროს განსხვავებული ეფექტები, სავარაუდოდ, განსხვავებულ მეტაბოლურ გზებსა და თანმხლებ ნუტრიენტებზეა დამოკიდებული. ბოსტნეულის ნიტრატები ანტიოქსიდანტებთან, ვიტამინებთან და სხვა დამცავ კომპონენტებთან ერთად მოდიან, რაც მათ სასარგებლო აზოტის ოქსიდად გარდაქმნას ხელს უწყობს და მავნე ბიპროდუქტების ფორმირებას აფერხებს.

  ეკვადორის კვლევა: ბავშვების 73%-ზე მეტს კვებასთან დაკავშირებული დარღვევები აღენიშნება

მეორეს მხრივ, ნიტრატები და ნიტრიტები დამუშავებულ ხორცში ხშირად სავსეა გაჯერებული ცხიმებით, ნატრიუმითა და კონსერვანტებით, რაც ანთებითი პროცესების წახალისებას უწყობს ხელს. ჯანდაცვის ეროვნული ინსტიტუტი აღწერს, როგორ შეიძლება საკვების სხვადასხვა მატრიცებმა ნუტრიენტების შეწოვასა და გამოყენებაზე გავლენა მოახდინოს, რაც ამ პარადოქსულ ეფექტებს ხსნის.

რას ნიშნავს ეს?

პაციენტებისთვის:
ყურადღება მიაქციეთ ნიტრატების კვებით წყაროებს. უპირატესობა მიანიჭეთ ბოსტნეულს, როგორც ნიტრატების ბუნებრივ წყაროს, და თუ ცხოვრობთ სასოფლო-სამეურნეო რაიონში, სადაც მიწისქვეშა წყლების დაბინძურების რისკი არსებობს, განიხილეთ სასმელი წყლის ხარისხის შემოწმება.

კლინიცისტებისთვის:
დემენციის რისკის შეფასებისა და პრევენციული კონსულტაციების დროს მნიშვნელოვანია ნიტრატების კვებითი წყაროების განხილვა. განსაკუთრებული ყურადღება უნდა გამახვილდეს ბოსტნეულის მოხმარების წახალისებასა და გადამუშავებული ხორცპროდუქტების მიღების შემცირებაზე.

პოლიტიკის შემქმნელებისთვის:
მიზანშეწონილია სასმელ წყალში ნიტრატების დასაშვები დონის სტანდარტების გადახედვა, რათა შეფასებისას გათვალისწინებული იყოს არა მხოლოდ მწვავე ტოქსიკურობის, არამედ ნერვული სისტემისა და კოგნიტური ჯანმრთელობის გრძელვადიანი რისკებიც.

ხშირად დასმული კითხვები

რამდენი ბოსტნეულიდან მიღებული ნიტრატი შეიძლება იყოს სასარგებლო?

კვლევის მიხედვით, დამცავი ეფექტი დაფიქსირდა ნიტრატების იმ რაოდენობასთან, რომელიც დაახლოებით ერთი ჭიქა ახალგაზრდა ისპანახის ყოველდღიურ მოხმარებას შეესაბამება. მსგავსი რაოდენობის ნიტრატების მიღება შესაძლებელია სხვა ნიტრატებით მდიდარი ბოსტნეულიდანაც, მათ შორის რუკოლიდან, ჭარხლიდან და სხვადასხვა სახის ფოთლოვანი სალათიდან.

საჭიროა თუ არა სასმელი წყლის ნიტრატებზე შემოწმება?

სასმელი წყლის ტესტირება განსაკუთრებით მიზანშეწონილია მათთვის, ვინც ცხოვრობს სასოფლო-სამეურნეო რეგიონებში, სადაც სასუქების გამოყენების შედეგად მიწისქვეშა წყლების დაბინძურების რისკი არსებობს. განსაკუთრებული ყურადღება უნდა მიექცეს კერძო ჭებს, რადგან ისინი, როგორც წესი, მუნიციპალური მონიტორინგის სისტემაში არ შედის.

არის თუ არა ყველა გადამუშავებული ხორცპროდუქტი ერთნაირად რისკიანი?

კვლევამ შეაფასა გადამუშავებული ხორცპროდუქტებიდან მიღებული ნიტრატებისა და ნიტრიტების საერთო გავლენა და არ განუსხვავებია ცალკეული პროდუქტები. თუმცა, პროდუქტები, რომლებიც უფრო მეტ კონსერვანტს შეიცავს, როგორც წესი, ნიტრატებისა და ნიტრიტების უფრო მაღალი შემცველობითაც ხასიათდება.

დასკვნა

ეს კვლევა მნიშვნელოვან ნიუანსს მატებს ნიტრატების უსაფრთხოების შესახებ არსებულ დისკუსიას. მიღებული მონაცემები მიუთითებს, რომ ჯანმრთელობაზე გავლენის შეფასებისას მნიშვნელოვანია არა მხოლოდ ნიტრატების რაოდენობა, არამედ მათი წყაროც. ბოსტნეულიდან მიღებული ნიტრატები შესაძლოა დამცავ ეფექტთან იყოს დაკავშირებული, მაშინ როცა სასმელი წყლიდან და გადამუშავებული ხორცპროდუქტებიდან მიღებული ნიტრატები და ნიტრიტები დემენციის მომატებულ რისკთან ასოცირდება.

  მაღალი რაოდენობით ბოჭკოვანის მიღება სიკვდილიანობის რისკს 23%-ით ამცირებს — 3.5 მილიონ ადამიანზე ჩატარებული ანალიზის მიხედვით.

კვლევის დიდი მასშტაბი და მრავალწლიანი დაკვირვება აძლიერებს მტკიცებულებებს იმის შესახებ, რომ კვებითი არჩევანი და გარემო ფაქტორები შესაძლოა მნიშვნელოვან როლს ასრულებდეს ტვინის ჯანმრთელობის შენარჩუნებასა და კოგნიტური ფუნქციების დაცვაში ხანგრძლივ პერიოდში.

წყარო: სასმელი წყლის ნიტრატებთან დაკავშირებული დემენციის რისკი, კვლევა აჩვენებს

author avatar
© საქართველოს საზოგადოებრივი ჯანდაცვის ინსტიტუტი
სანდო, მტკიცებულებებზე დაფუძნებული ინფორმაცია | მთავარი რედაქტორი: პროფესორი გიორგი ფხაკაძე (MD, MPH, PhD)

დატოვე პასუხი

გთხოვთ, მიუთითოთ თქვენი კომენტარი!
გთხოვთ, შეიყვანოთ თქვენი სახელი აქ