პაციენტთა საბჭოების სამდივნოს ინიციატივა – პაციენტთა ჩართულობის ტრანსფორმაცია საქართველოში

0
87
გრიპის ლეტალური შემთხვევები საქართველოში – როგორ ავიცილოთ თავიდან?
გიორგი ფხაკაძე

პაციენტთა საბჭოების სამდივნოს შექმნა საქართველოში ჯანდაცვის მართვაში პაციენტთა ჩართულობის ინსტიტუციონალიზაციისკენ მიმართული ინიციატივაა.

საქართველოს საზოგადოებრივი ჯანდაცვის ინსტიტუტისა (PHIG) და “აკრედიტაცია კანადის” თანამშრომლობით განხორციელებული ეს ინიციატივა პაციენტთა აქტიური ჩართულობის სტრუქტურირებული, მდგრადი და კულტურულად სენსიტიური პლატფორმის შექმნის მნიშვნელობას უსვამს ხაზს. ინიციატივა მოიცავს 20 “პაციენტთა და ოჯახთა მრჩეველთა საბჭოს” (PFAC) მხარდაჭერას, რომლებიც მთელი საქართველოს მასშტაბით სხვადასხვა კლინიკაში ფუნქციონირებენ.

რა არის პაციენტთა საბჭოების სამდივნო?

პაციენტთა საბჭოების სამდივნო წარმოადგენს ცენტრალიზებულ ორგანოს, რომელიც მხარს უჭერს პაციენტთა და ოჯახთა მრჩეველთა საბჭოების (PFAC) შექმნას, ფუნქციონირებას და ეფექტიანობას. ეს საბჭოები საშუალებას აძლევენ პაციენტებს და ოჯახებს, აქტიურად ითანამშრომლონ ჯანდაცვის მომსახურების მიმწოდებლებთან და მენეჯმენტთან, პაციენტთა საჭიროებებისა და შეხედულებების გათვალისწინებით.

სამდივნოს ძირითადი მიზნები:

1. სტანდარტიზაცია: საბჭოების შექმნისა და ფუნქციონირებისთვის ერთიანი ჩარჩოს შემუშავება.
2. უნარების გაძლიერება: საბჭოს წევრებისა და ჯანდაცვის პროფესიონალებისთვის სასწავლო და საინფორმაციო რესურსების მიწოდება.
3. ადვოკატირება: პაციენტთა უკუკავშირის ინტეგრაცია კლინიკის პოლიტიკასა და პრაქტიკაში.
4. მდგრადობა: გრძელვადიანი სტრატეგიების შემუშავება საბჭოების აქტიურობისა და ეფექტიანობის შესანარჩუნებლად.

სამდივნოს როლი

სამდივნო წარმოადგენს ხიდს კლინიკებს, პაციენტებსა და პოლიტიკის შემქმნელებს შორის, რაც უზრუნველყოფს პაციენტთა ჩართულობის დამკვიდრებას ჯანდაცვის სისტემაში.

სამდივნოს ძირითადი ფუნქციები:

1. ტექნიკური მხარდაჭერა:
• შაბლონებისა და ინსტრუმენტების შემუშავება საბჭოებისთვის.
• საბჭოების ეფექტური ფუნქციონირების მხარდაჭერა.
2. სწავლება და განათლება:
• ტრენინგების ჩატარება პაციენტთა წარმომადგენლებისა და ჯანდაცვის თანამშრომლებისთვის.
• პაციენტთა უსაფრთხოების, ჯანდაცვის უფლებებისა და ადვოკატირების სტრატეგიების სწავლება.
3. მონიტორინგი და შეფასება:
• საბჭოების გავლენის გაზომვის ინდიკატორების დადგენა.
• უკუკავშირის შეგროვება და ანალიზი საუკეთესო პრაქტიკების გამოსავლენად.
4. რესურსების განვითარება:
• PHIG-თან და www.patienti.ge-სთან თანამშრომლობით, კულტურულად სენსიტიური საგანმანათლებლო მასალების, მათ შორის 160 პაციენტთა საინფორმაციო ბუკლეტების შექმნა.
5. ადვოკატირება და პოლიტიკის ინტეგრაცია:
• პაციენტთა უკუკავშირის უზრუნველყოფა ჯანდაცვის პოლიტიკისა და სტანდარტების ფორმირებაში.

კულტურულად სენსიტიური და ადგილობრივად შესაფერისი მიდგომა

სამდივნოს ერთ-ერთი მთავარი მახასიათებელი არის კულტურულად სენსიტიური მიდგომა. საქართველოს ჯანდაცვის უნიკალური კონტექსტის გათვალისწინებით, სამდივნო უზრუნველყოფს, რომ მისი ყველა ინიციატივა:

• შექმნილი იყოს ქართულ ენაზე: ყველა სასწავლო მასალა და რესურსი ხელმისაწვდომია ქართულ ენაზე.
• ადგილობრივად შესაფერისი: პაციენტთა საბჭოები მორგებულია მათი კლინიკის საზოგადოებრივ საჭიროებებს.
• ინკლუზიური: ინიციატივა მოიცავს სოფლის მოსახლეობას, ეთნიკურ უმცირესობებს და სხვა მოწყვლად ჯგუფებს.

შერწყმა “აკრედიტაცია კანადის” სტანდარტებთან

სამდივნოს ინიციატივა შეესაბამება “აკრედიტაცია კანადის” საერთაშორისო აღიარებულ სტანდარტებს, რაც უზრუნველყოფს, რომ საქართველოს კლინიკები არა მხოლოდ აკმაყოფილებენ გლობალურ კრიტერიუმებს, არამედ მათ ადაპტირებას ახდენენ ადგილობრივ საჭიროებებზე.

პროფესორი გიორგი ფხაკაძე, PHIG-ის თავმჯდომარე და “აკრედიტაცია კანადის” წარმომადგენელი საქართველოში, აღნიშნავს:

“პაციენტთა საბჭოს სამდივნო წარმოადგენს გლობალურ სტანდარტებსა და ადგილობრივ რეალობას შორის ხიდს. პაციენტთა ხმის ინტეგრაცია ჯანდაცვის მართვაში ქმნის სისტემას, რომელიც პატივს სცემს როგორც საერთაშორისო კრიტერიუმებს, ასევე საქართველოს კულტურულ იდენტობას.”

სამდივნოს ინიციატივის ძირითადი მიღწევები

1. 20 აქტიური პაციენტთა საბჭო: საბჭოების მხარდაჭერა საქართველოს კლინიკებში.
2. ინფორმაციული პორტალი www.patienti.ge: პაციენტთა განათლებისა და ადვოკატირების ციფრული პლატფორმა.
3. პაციენტთა საგანმანათლებლო მასალები: 160 საინფორმაციო ბუკლეტის შექმნა, რომელიც მოიცავს ისეთ თემებს, როგორიცაა ქრონიკული დაავადებების მართვა, უსაფრთხოება და ჯანმრთელობის უფლებები.
4. პოლიტიკის ადვოკატირება: პაციენტთა უკუკავშირის ინტეგრირება კლინიკის პოლიტიკაში და აკრედიტაციის პროცესში.
5. უნარების გაძლიერება: 100-ზე მეტი პაციენტის წარმომადგენლისა და ჯანდაცვის თანამშრომლის სწავლება.

სამომავლო მიზნები

სამდივნო მიზნად ისახავს პაციენტთა ჩართულობის ინსტიტუციონალიზაციას საქართველოს ჯანდაცვაში:

1. ქსელის გაფართოება: პაციენტთა საბჭოების შექმნა ყველა მსხვილ კლინიკაში.
2. ციფრული რესურსების გაუმჯობესება: www.patienti.ge-ს ფუნქციონალის გაფართოება.
3. რეგიონული და გლობალური თანამშრომლობა: საქართველოს პაციენტთა ჩართულობის მოდელის გავრცელება მეზობელ ქვეყნებში.
4. ეროვნულ პოლიტიკაში ინტეგრაცია: პაციენტთა საბჭოების ჩარჩოს ქართული ჯანდაცვის კანონმდებლობაში გაერთიანება.

დასკვნა

პაციენტთა საბჭოს სამდივნო მხოლოდ ინიციატივა კი არა, ჯანდაცვის ტრანსფორმაციის მოძრაობაა საქართველოში. პაციენტთა ჩართულობის ინსტიტუციონალიზაციით, თანამშრომლობის გაღრმავებით და კულტურულად სენსიტიური მიდგომის დანერგვით, სამდივნო ახალ სტანდარტს აწესებს პაციენტზე ორიენტირებული ჯანდაცვისთვის.

პროფესორი ფხაკაძე ხაზს უსვამს:

“როდესაც პაციენტები პარტნიორებად იქცევიან, ჯანდაცვის სისტემა ვითარდება. პაციენტთა საბჭოს სამდივნო უზრუნველყოფს, რომ ეს პარტნიორობა იყოს სტრუქტურირებული, მდგრადი და გავლენიანი, რაც უფრო უსაფრთხო და ინკლუზიურ ჯანდაცვის სისტემას გაუხსნის გზას საქართველოში.”

ეს ინიციატივა, რომელსაც PHIG და “აკრედიტაცია კანადა” ერთობლივად ახორციელებენ, წარმოადგენს თანამშრომლობის ძალას, რომელიც საშუალებას იძლევა ჯანდაცვის მნიშვნელოვანი რეფორმები განხორციელდეს.

ავტორი: თათია გოჩაძე 

მასალის გამოყენების პირობები
author avatar
SheniEkimi.ge
#drpkhakadze

დატოვე პასუხი

გთხოვთ, მიუთითოთ თქვენი კომენტარი!
გთხოვთ, შეიყვანოთ თქვენი სახელი აქ