როგორ ვსწავლობთ შეცდომების მეშვეობით? მეცნიერებმა ტვინის აქტივობაზე დაკვირვებით გაარკვიეს!
პროფესორი გიორგი ფხაკაძე
ახალი კვლევა ცხადყოფს, რომ ცხოველები (და, სავარაუდოდ, ადამიანებიც) სწავლობენ ბევრად უფრო სწრაფად, ვიდრე აქამდე ვთვლიდით.
კვლევის ძირითადი აღმოჩენები:
თაგვებმა ახალი უნარები მხოლოდ 20–40 ცდაში აითვისეს, მაშინ როცა ადრე ასობით ან ათასობით ცდა ითვლებოდა საჭიროდ
სწავლა მოხდა არა ღრმა კოგნიტურ უბანში, არამედ სენსორულ კორში – ტვინის იმ ნაწილში, რომელიც აღქმაზეა პასუხისმგებელი
თაგვები სწორი პასუხის შემდეგაც აგრძელებდნენ შეცდომებს – ისინი ამოწმებდნენ ცოდნის ზღვარს
რას გვასწავლის ეს?
ტვინი ცალკე ინახავს ცოდნას და ცალკე ახორციელებს ქმედებას
შეცდომა არ ნიშნავს არც ნასწავლს და არც წარუმატებლობას – ეს არის სწავლების ნაწილი
ადამიანები და ცხოველები შესაძლოა უფრო მეტი იცოდნენ, ვიდრე რეალურად აჩვენებენ
პროფ. გიორგი ფხაკაძე ამბობს:
„ეს აღმოჩენა ცვლის ჩვენს წარმოდგენას სწავლის პროცესზე. შეცდომა არის სიღრმისეული შემეცნების გზაზე ნორმალური საფეხური. ტვინი სწავლობს ძალიან სწრაფად – ხშირად უსწრებს კიდეც ჩვენს ქცევას.“
პროფესორი გიორგი ფხაკაძე
დავით ტვილდიანის სამედიცინო უნივერსიტეტის პროფესორი,
დიპლომირებული მედიკოსი (MD),
ჯანდაცვის მაგისტრი (MPH),
მედიცინის დოქტორი (PhD),
საქართველოს საზოგადოებრივი ჯანდაცვის ინსტიტუტის (PHIG) თავმჯდომარე,
WHO-ს ექსპერტი და გაეროს გენერალური მდივნის ყოფილი მრჩეველი.