როგორ დავეხმაროთ ბავშვს ემოციური ინტელექტის განვითარებაში? – მეცნიერების მიერ დადასტურებული გზა!
პროფესორი გიორგი ფხაკაძე,
მეცნიერულად დადასტურებული გზები ბავშვის ემოციური ინტელექტის განსავითარებლად:
ემოციების ლექსიკის სწავლება
კვლევები აჩვენებს, რომ ბავშვები, რომლებიც სწავლობენ მეტ სიტყვას ემოციების გამოსახატავად (“მწყინს”, “გავბრაზდი”, “მიხარია”), უკეთესად მართავენ გრძნობებს და უფრო წარმატებულები არიან სკოლაში და ცხოვრებაში.
(წყარო: Denham et al., “Emotional Competence in Young Children”, 2007)
გრძნობების აღიარება და პატივისცემა
როცა მშობლები არ აკნინებენ ბავშვის ემოციებს და მათ სერიოზულად ეკიდებიან, ბავშვები სწავლობენ, რომ მათი გრძნობები მნიშვნელოვანია.
(წყარო: Gottman J., “Raising an Emotionally Intelligent Child”, 1997)
ემოციების რეგულირების სწავლება თამაშით
მშობლებმა უნდა ასწავლონ ბავშვებს, როგორ დაამშვიდონ თავი რთულ მომენტებში — მაგალითად, ღრმად სუნთქვა, წყნარად საუბარი ან სიტუაციიდან დროებით გასვლა.
(წყარო: Graziano et al., “Self-Regulation and Academic Achievement in Elementary School Children”, 2007)
მშობლების მიერ საკუთარი ემოციების მართვის მაგალითი
ბავშვები სწავლობენ მოდელირებით. თუ მშობელი აჩვენებს, როგორ უმკლავდება ბრაზს ან დაღლილობას კონსტრუქციულად, ბავშვიც ისწავლის.
(წყარო: Morris et al., “The Role of the Family Context in the Development of Emotion Regulation”, 2007)
⸻
რატომ არის ეს ასე მნიშვნელოვანი?
მაღალი ემოციური ინტელექტის მქონე ბავშვები:
• უკეთესად უმკლავდებიან სტრესს,
• აქვთ მაღალი აკადემიური მიღწევები,
• ქმნიან ძლიერ მეგობრულ და პროფესიულ ურთიერთობებს,
• აქვთ ნაკლები შანსი ფსიქიკური ჯანმრთელობის პრობლემებზე.
გახსოვდეთ: ემოციური ინტელექტი ვისწავლება!
ეს არ არის თანდაყოლილი უნარი — მშობლების, მასწავლებლებისა და გარემოს მიერ სწორი მიდგომით ის ყოველდღიურად ყალიბდება.
⸻
პროფესორ გიორგი ფხაკაძის კომენტარი:
„ჩვენ, როგორც მშობლებს და საზოგადოებას, გვაქვს უზარმაზარი გავლენა ბავშვის ემოციურ განვითარებაზე.
თუ გვინდა ჯანსაღი, სტაბილური და ბედნიერი მომავალი თაობა, უნდა დავეხმაროთ ბავშვებს, რომ სწარაფად ამოიცნონ, გამოხატონ და მართონ თავიანთი გრძნობები.
საქართველოში აუცილებელია ემოციური განათლების გაძლიერება სკოლებსა და ოჯახებში!“
⸻
წყაროები:
• Denham SA et al. “Emotional Competence in Young Children.” Social Development. 2007.
• Gottman J. “Raising an Emotionally Intelligent Child.” 1997.
• Graziano PA et al. “Self-Regulation and Academic Achievement in Elementary School Children.” Journal of Educational Psychology. 2007.
• Morris AS et al. “The Role of the Family Context in the Development of Emotion Regulation.” Social Development. 2007.
დამატებითი ინფორმაცია:
შენი ექიმი – სწორი ინფორმაცია ჯანმრთელობისთვის: https://www.sheniekimi.ge
⸻
პროფესორი გიორგი ფხაკაძე
დავით ტვილდიანის სამედიცინო უნივერსიტეტის პროფესორი, დიპლომირებული მედიკოსი (MD), ჯანდაცვის მაგისტრი (MPH), მედიცინის დოქტორი (PhD), საზოგადოებრივი ჯანდაცვის ინსტიტუტის თავმჯდომარე, WHO-ს ექსპერტი, Relief International-ის მმართველი საბჭოს დირექტორი და გაეროს გენერალური მდივნის ყოფილი მრჩეველი.
25+ წელზე მეტი გამოცდილება ჯანდაცვის სფეროში, საქართველოში და საერთაშორისო დონეზე.
