ხელოვნური ინტელექტის როლი თანამედროვე განათლებაში სწრაფად გადაიქცა მწვავე დებატების თემად: ერთნი მას აღიქვამენ, როგორც პერსონალიზებული სწავლების ინოვაციურ ინსტრუმენტს, მეორენი კი როგორც საფრთხეს აკადემიური კეთილსინდისიერებისა და გონებრივი ჩართულობისთვის. განსაკუთრებული ყურადღება ეთმობა იმ შეშფოთებას, რომ AI-ის ხანგრძლივმა გამოყენებამ შესაძლოა შეზღუდოს კრიტიკული აზროვნების უნარი და ხელი შეუწყოს ე.წ. “კოგნიტური ვალის” დაგროვებას.
მაგალითისთვის განვიხილოთ მასაჩუსეტსის ტექნოლოგიური ინსტიტუტის (MIT) უახლესი კვლევა, რომელიც დეტალურად აფასებს AI-ს გავლენას მწერლობასა და გონებრივ ჩართულობაზე.
რაც ყველაზე მნიშვნელოვანია, გაჩნდა შეშფოთება იმის შესახებ, რომ ხელოვნური ინტელექტის გამოყენება მიგვიყვანს ფართოდ გავრცელებულ „დამუნჯებასთან“, ანუ კრიტიკული აზროვნების უნარის შესუსტებასთან. ირწმუნებიან, რომ თუ სტუდენტები AI ხელსაწყოებს ზედმეტად ადრე გამოიყენებენ, შეიძლება ვერ განუვითარდეთ კრიტიკული აზროვნებისა და პრობლემების გადაჭრის საბაზისო უნარები.
არის თუ არა მართლაც ასე? მასაჩუსეტსის ტექნოლოგიური ინსტიტუტის მეცნიერთა ახალი კვლევის თანახმად, ნამდვილად ასე ჩანს. მკვლევართა განცხადებით, ChatGPT-ის გამოყენებით ესების წერამ შეიძლება გამოიწვიოს „კოგნიტური ვალი“ და „სასწავლო უნარების სავარაუდო შემცირება“.
კვლევის დეტალები: როგორ იმოქმედა AI-მა ესეების წერის პროცესზე
MIT-ის მკვლევარებმა 54 ზრდასრულ მონაწილეს სთხოვეს, ოთხთვიანი პერიოდის განმავლობაში სამჯერ დაეწერათ ესეები: ერთი ჯგუფი იყენებდა ChatGPT-ს, მეორე — საძიებო სისტემებს, ხოლო მესამე — მხოლოდ საკუთარ ინტელექტს. შემდგომი ანალიზი მოიცავდა როგორც ტვინის ელექტროაქტივობის, ასევე ლინგვისტური ხარისხის შეფასებას.
შედეგებმა აჩვენა, რომ AI-ის მომხმარებელთა ჯგუფს მნიშვნელოვნად დაბალი ჰქონდა კოგნიტიური ჩართულობა, მათ უჭირდათ ტექსტის შინაარსის გახსენება და ნაკლებად გრძნობდნენ ავტორობის პასუხისმგებლობას.
როლების გაცვლა და კოგნიტიური განსხვავებები
საგულისხმოა, რომ მეოთხე სესიაში მონაწილეებმა როლები გაცვალეს. AI-ის მომხმარებლები პირველად წერდნენ დამოუკიდებლად, ხოლო მხოლოდ ტვინის ჯგუფი — პირველად იყენებდა ხელოვნურ ინტელექტს. შედეგები განსაკუთრებით საინტერესო აღმოჩნდა: AI-დან დამოუკიდებლად წერისკენ გადასულ ჯგუფს ყველაზე დაბალი ჩართულობა ჰქონდა — მათი შესრულება ცუდად შეედრებოდა სხვა ჯგუფების წინა შედეგებს.
ეს შესაძლოა მიუთითებდეს იმაზე, რომ ხანგრძლივი დამოკიდებულება AI-ზე ადამიანებს გაუჩენს გონებრივი რესურსების სრულ გამოყენებას. თუმცა თავად ავტორები აღნიშნავენ, რომ კვლევის ამ ეტაპზე მხოლოდ 18 მონაწილემ დაასრულა ყველა სესია, რაც ნიშნავს, რომ მონაცემებს საფუძვლიანი შემდგომი ანალიზი ესაჭიროება.
ნიშნავს თუ არა ასეთი შედეგები იმას, რომ ხელოვნური ინტელექტი გვასულელებს?
შედეგები არ ნიშნავს იმას, რომ სტუდენტებს, რომლებიც AI-ს იყენებენ, აუცილებლად უგროვდებათ „კოგნიტური ვალი“.უფრო შეიძლება ითქვას, რომ შედეგების მიზეზია კვლევის კონკრეტული დიზაინი.
პირველი სამი სესიისას მხოლოდ ტვინის ჯგუფში ცვლილება ნერვულ კავშირში სავარაუდოდ გამოწვეული იყო იმით, რომ მათ უკეთ გაიცნეს კვლევის ამოცანა — ფენომენი, რომელსაც ფამილიარიზაციის ეფექტი ეწოდება.
როდესაც კვლევის მონაწილეები იმეორებენ დავალებას, უფრო ნაცნობები და ეფექტიანები ხდებიან, ამის შესაბამისად ერგება მათი კოგნიტური სტრატეგიაც.
როდესაც AI-ს ჯგუფმა საკუთარი ტვინის გამოყენება დაიწყო, დავალება მათ ერთხელ შეასრულეს. შედეგად, არ შეეძლოთ დამთხვეოდნენ სხვა ჯგუფების გამოცდილებას. მათ ოდნავ უკეთეს ჩართულობას მიაღწიეს, ვიდრე მხოლოდ ტვინის ჯგუფმა პირველ სესიაში.
იმისათვის, რათა მკვლევართა პრეტენზიები სრულად შეფასდეს, საჭიროა, რომ AI-დან ტვინზე გადასულ მონაწილეებს ასევე შეესრულებინათ წერის სამი სესია AI-ს გარეშე.
ასევე, ის ფაქტი, რომ ტვინიდან AI-ზე გადასული ჯგუფი ChatGPT-ს უფრო პროდუქტიულად და სტრატეგიულად იყენებდა, სავარაუდოდ განპირობებულია მეოთხე წერითი დავალების ბუნებით, რაც მოითხოვდა წინა სამი თემიდან ერთ-ერთზე ესეს დაწერას.
ვინაიდან AI-ს გარეშე წერა უფრო არსებით ჩართულობას მოითხოვდა, ისინი უკეთესად იხსენებდნენ, რა დაწერეს წარსულში. შედეგად, ისინი ხელოვნურ ინტელექტს ძირითადად იყენებდნენ ახალი ინფორმაციის მოსაძებნად და წინათ დაწერილის დასახვეწად.
სხვა შესაძლო ახსნა შედეგებისთვის
საინტერესო ასპექტია ფამილიარიზაციის ეფექტიც — ის ფაქტი, რომ მხოლოდ ტვინის ჯგუფმა უკეთ ისწავლა დავალების სტრუქტურა და მოთხოვნები სამი სესიის განმავლობაში. ამას მოჰყვა მათში მაღალი კოგნიტიური აქტივობა და უკეთესი შედეგები.
AI-ის ჯგუფს არ ჰქონდა ანალოგიური გამოცდილება დამოუკიდებელი წერის კუთხით და შესაბამისად, მათ ვერ შეძლეს სრული პოტენციალის გამოვლენა მხოლოდ ერთ სესიაში.
პარალელი კალკულატორებთან: როგორ უნდა მოვიქცეთ?
განსახილველად ღირს ისტორიული ანალოგიაც: კალკულატორების დანერგვამ 1970-იან წლებში თავდაპირველად მსგავსი შეშფოთება გამოიწვია. თუმცა მალევე შეიცვალა შეფასების სტანდარტები: განათლების სისტემა ითხოვდა უფრო რთულ და სიღრმისეულ ამოცანებს, კალკულატორის გამოყენებით კი არა უბრალოდ, არამედ მაღალი დონის მათემატიკური აზროვნებით.
დღეს იგივე უნდა მოხდეს AI-სთან მიმართებით. სწავლების სტანდარტები უნდა განვითარდეს ისე, რომ AI-ის გამოყენება გახდეს ცოდნის რეალური დემონსტრაციის საშუალება, არა კი ბნელი კუნჭული, სადაც ცოდნა ქრება.
როგორ უნდა გამოიყენონ მოსწავლეებმა და მასწავლებლებმა AI გონივრულად?
Მნიშვნელოვანია, რომ სასწავლო პროგრამებში მკაფიოდ განისაზღვროს, როდის არის მიზანშეწონილი ხელოვნური ინტელექტის გამოყენება და როდის — არა. ზოგიერთი ამოცანა ნამდვილად მოითხოვს კრიტიკულ აზროვნებას, ხოლო სხვების შესრულება შესაძლოა ეფექტიანად და სტრატეგიულად განხორციელდეს AI-ის დახმარებით.
მაგალითად, მოსწავლეებს შეუძლიათ დაეხმარონ AI-ს გაკვეთილის დეტალური გეგმის შედგენაში, თუმცა გეგმების ზეპირად ანალიზი მაინც მოითხოვს მათგან სიღრმისეულ ჩართულობას.
დასკვნა: გვასულელებს თუ გვაძლიერებს AI?
MIT-ის კვლევა არ ამტკიცებს, რომ AI ავტომატურად ასუსტებს გონებას. პრობლემა არ არის თავად ტექნოლოგია, არამედ ის, როგორ და რისთვის ვიყენებთ მას.
წერითი დავალებების სტანდარტები უნდა განახლდეს ისე, რომ ხელოვნური ინტელექტის გამოყენება არ იყოს “მოკლე გზა”, არამედ — კომპლექსური აზროვნების ინსტრუმენტი.
AI-სთან მიმართებაში გამოწვევა ისაა, რომ უმეტესწილად, პედაგოგებმა სტანდარტები არ აამაღლეს ისე, რაც ხელოვნურ ინტელექტს პროცესის აუცილებელ ნაწილს გახდიდა. მასწავლებლები მოსწავლეებს იმავე დავალებების შესრულებას სთხოვენ და მუშაობის იმავე სტანდარტებს მოელიან, რასაც ხუთი წლის წინ.
ასეთ სიტუაციებში, AI შეიძლება მართლაც გადამწყვეტი იყოს. უმეტესწილად, მოსწავლეებს შეუძლიათ სწავლასთან დაკავშირებული კრიტიკული ჩართულობა ხელოვნური ინტელექტით შეამსუბუქონ, რაც განაპირობებს „მეტაკოგნიტურ სიზარმაცეს“.
თუმცა, კალკულატორის მსგავსად, ხელოვნურ ინტელექტს შეუძლია და უნდა დაგვეხმაროს აქამდე შეუძლებელ ამოცანათა შესრულებაში — რომლებიც კვლავ მნიშვნელოვან ჩართულობას მოითხოვს. მაგალითად, შეგვიძლია მოსწავლეებს ვთხოვოთ, ხელოვნური ინტელექტი გამოიყენონ გაკვეთილის დეტალური გეგმის შესადგენად, რომლებიც შემდეგ ზეპირ გამოცდაზე შეფასდება ხარისხისა და პედაგოგიური სისწორის მიხედვით.
მასაჩუსეტსის ტექნოლოგიური ინსტიტუტის კვლევაში, მონაწილეები, რომლებიც ხელოვნურ ინტელექტს იყენებდნენ, „იგივე ძველ“ ესეებს წერდნენ. მათ თავიანთ ჩართულობა შეცვალეს, რათა მიეღოთ სამუშაოს ის სტანდარტი, რომელსაც მათგან ელოდნენ.
იგივე უნდა მოხდეს, თუკი მოსწავლეებს მოსთხოვენ კომპლექსურ გაანგარიშებებს კალკულატორის გარეშე. ჯგუფი, რომელიც ხელით იანგარიშებს „ოფლში გაიწურება“, კალკულატორის გამომყენებელი ჯგუფი კი ამას თვალის დახამხამებაში მოახერხებს.
როგორც კალკულატორი არ არის მათემატიკის მტერი, ისე AI არ არის კრიტიკული აზროვნების მოშლის გარანტია — თუ გონივრულად და მიზნობრივად გამოვიყენებთ.
კვლევა ხელმისაწვდომია სერვერზე arxiv.