როგორ ამოვიცნოთ, რომ ბავშვს სწავლასთან დაკავშირებული სირთულეები აქვს – გზამკვლევი მშობლებისთვის
ბავშვის განათლება მის ცხოვრებაში უმნიშვნელოვანესი ეტაპია და მის გარშემო არსებული გარემო დიდ როლს თამაშობს მის აკადემიურ წინსვლაში. თუმცა, ზოგჯერ მშობლებმა შესაძლოა არასწორად შეაფასონ ან ვერც კი შეამჩნიონ ნიშნები, რომლებიც სწავლასთან დაკავშირებულ სირთულეებზე მიუთითებს. სწორი ჩართულობა და დროული რეაგირება კი ბევრ პრობლემას თავიდან აგვარიდებს.
როგორია მშობლის როლი ბავშვის აკადემიურ წარმატებაში?
მშობლის აქტიური მონაწილეობა სასკოლო პროცესში ერთ-ერთი გადამწყვეტი ფაქტორია. მნიშვნელოვანია, რომ მშობელი:
-
რეგულარულად ესაუბროს მასწავლებლებს;
-
დაინტერესდეს მოსწავლის აკადემიური პროგრესით;
-
აკონტროლოს, აკეთებს თუ არა ბავშვი საშინაო დავალებებს;
-
დააკვირდეს ბავშვის ქცევასა და განწყობას სასკოლო საკითხების მიმართ.
როგორ უნდა შეამჩნიოს მშობელმა სწავლის სირთულეები?
სახლში ბავშვის ქცევა უამრავ მინიშნებას იძლევა. დაწყებითი კლასების მოსწავლეებში შესაძლოა გამოვლინდეს შემდეგი ნიშნები:
-
უჭირს ასოების ან ბგერების სწავლა;
-
რთულად წერს, ხაზავს ან კითხულობს;
-
კითხვაში უშვებს ბევრ შეცდომას ან კითხულობს არასწორი ტემპით;
-
ვერ იმახსოვრებს მარტივ მათემატიკურ ცნებებს;
-
თავიდან არიდებს დავალებებს და საგნებზე ავლენს უარყოფით ემოციებს.
როგორ ვლინდება სწავლის სირთულეები უფროსი ასაკის მოსწავლეებში?
მოზარდი ბავშვები ხშირად ცდილობენ პრობლემის დაფარვას, თუმცა, თუ მშობელი ფხიზლად არის, შემდეგი ნიშნები შეიძლება გამაფრთხილებელი იყოს:
-
თავს არიდებს კონკრეტულ საგნებს ან დავალებებს;
-
ცდილობს, მოსწავლეობის ნაცვლად სხვადასხვა ფიზიკური ჩივილებით გადაიტანოს ყურადღება;
-
აღენიშნება მუდმივი წარუმატებლობა, მიუხედავად ძალისხმევისა;
-
სჭირდება დავალებების მუდმივი ახსნა და დეტალური ინსტრუქციები;
-
აქვს უჭერა პრობლემის გადაჭრის სტრატეგიების დამახსოვრებაში;
-
ხშირად ამბობს უარყოფით ფრაზებს საკუთარი თავის მიმართ, როგორიცაა: „არ გამომივა“, „ვერ გავიგე“;
-
პასუხის გაცემას აგვიანებს ან თავს არიდებს.
როგორ უნდა მოიქცეს მშობელი?
თუ ზემოთ ჩამოთვლილი ნიშნებიდან ერთზე მეტი შეინიშნება, დროა, გადადგათ კონკრეტული ნაბიჯები:
-
დაუკავშირდით მასწავლებელს – გაიგეთ, როგორია ბავშვის მდგომარეობა კლასში;
-
მოითხოვეთ რეკომენდაციები – რა მიდგომებით შეიძლება გაუმჯობესდეს მისი მოტივაცია;
-
განიხილეთ დავალებების გამარტივების შესაძლებლობა – ზოგჯერ რთული დავალება ბავშვის შფოთვას იწვევს
-
განიხილეთ სპეციალისტის ჩართვა, მაგალითად, საგანმანათლებლო ფსიქოლოგის ან ლოგოპედის დახმარება;
-
შეიმუშავეთ მოტივაციური სისტემა – წამახალისებელი ქცევითი მეთოდები ოჯახსა და სკოლაში ერთდროულად.
-
შეთანხმდით სამოქმედო გეგმაზე და დანიშნეთ შემაჯამებელი შეხვედრა წინსვლის შესაფასებლად.
დასკვნა
ბავშვის სწავლის სირთულეები ხშირად გადაჭრადია დროული ჩარევითა და სწორად დაგეგმილი მხარდაჭერით. მშობლის ყურადღება, მასწავლებლის ჩართულობა და საჭიროების შემთხვევაში სპეციალისტების დახმარება უზრუნველყოფს ბავშვის სასწავლო პროცესის გამარტივებას და ფსიქოლოგიური სტრესის შემცირებას.